Photography and photo editing

 Photography

As you can see on Mick's Marine Life, I photograph marine animals and seaweeds in their natural environment (in natura) and in a studio setting (in vitro). My starting point is that I show those organisms as beautifully and in detail as possible.

Underwater I change little or nothing in the environment. I sometimes fan away dust or move a seaweed or loose shell that is in the way. When 'turning stones' I naturally change the environment: I turn the stone over to see which organisms live underneath it. The stone is of course always returned.

With my in vitro photography I deliberately place the animal or seaweed in a non-natural environment: a black plastic container, a glass dish on a dark surface, an aquarium or a cuvette then temporarily are their living environment. I do this to emphasize their often beautiful colours and eccentric shapes. They actually function as 'photo models'. During photography they sometimes behave differently than they do in nature; that is special to capture and transform into a work of art (see, for example, the beautiful torsion of sea slugs, such as that of Dendrodoris limbata). The basic principle is that I return animals alive to the sea, as much as possible in the same biotope.

Photo editing
I edit photos in Adobe Lightroom and Photoshop. The conditions under water but also during my in vitro photography mean that I make a lot of adjustments to the photos. In essence, I don't change the shape/appearance of the sea animal or seaweed.

Colour
I adjust the colour so that the organism has a similar colour as I would see/experience above water in daylight. This 'natural' color is largely created by using flash. I sometimes hear comments that the animals or algae in my photos are too colorful or unnatural. However, it is nothing more than using a lot of light: shine a flashlight on a bouquet of flowers and see how intense - and sometimes different - the colors become! In my in vitro photography, colours are also enhanced because I work with a black background.

Vacuuming
It may seem like I often dive in very clear water, but the opposite is the case. In North-Western Europe, the water often contains (very) many silt and dirt particles. I find that - with a few exceptions because I also want to show the 'experience' under water - annoying and I spend a lot of time 'vacuuming': removing dust particles and highly (white) reflective pieces of shell. They are only a distraction.


Fotografie en fotobewerking 

Fotografie
Zoals je op Mick's Marine Life kunt zien, fotografeer ik zeedieren en zeewieren in hun natuurlijke omgeving (in natura) en in een studio setting (in vitro). Mijn uitgangspunt is dat ik die organismen zo mooi en duidelijk mogelijk toon. 

Onder water verander ik weinig tot niets aan de omgeving. Ik wapper wel eens stof weg of verleg een in de weg liggend wier of losse schelp. Bij het 'stenen keren' verander ik de omgeving natuurlijk wel: ik keer de steen om om te zien welke organismen daaronder leven. De steen wordt uiteraard altijd teruggekeerd.

Bij mijn in vitro fotografie plaats ik het dier of wier bewust in een niet natuurlijke omgeving: een zwart plastic bakje, een glazen schaaltje op een donkere ondergrond, een aquarium of een cuvet vormen dan tijdelijk hun leefomgeving. Ik doe dat om hun vaak prachtige kleuren en excentrieke vormen te benadrukken. Ze fungeren feitelijk als 'fotomodel'. Tijdens de fotografie gedragen ze zich soms anders dan ze in de natuur doen; dat is bijzonder om vast te leggen en tot kunstwerk om te vormen (zie bijvoorbeeld de prachtige torsie bij zeenaaktslakken, zoals die van Dendrodoris limbata). Uitgangspunt is dat ik alles levend in zee terugplaats, zoveel als mogelijk in hetzelfde biotoop. 

Fotobewerking
Foto's bewerk ik in Adobe Lightroom en Photoshop. De omstandigheden onder water maar ook bij mijn in vitro-fotografie maken dat ik veel aan de foto's aanpas. In essentie verander ik niets aan de vorm/het uiterlijk van het zeedier of -wier. 

Kleur
De kleur pas ik zo aan dat het organisme een vergelijkbare kleur krijgt, zoals ik die boven water bij daglicht zou zien/ervaren. Die 'natuurlijke' kleur ontstaat al voor een belangrijk deel door gebruik te maken van flitsers. Ik hoor wel eens commentaar dat de dieren of wieren op mijn foto’s te kleurig of onnatuurlijk zijn. Het is echter niet meer dan veel licht gebruiken: schijn met een zaklantaren op een boeket bloemen en zie hoe intens - en soms anders - de kleuren worden! Overigens worden bij mijn in vitro fotografie kleuren ook versterkt, doordat ik met een zwarte achtergrond werk.

Stofzuigen
Het lijkt er misschien op dat ik vaak in erg helder water duik, maar het tegendeel is het geval. In Noord-West Europa bevat het water vaak (heel) veel slib- en vuildeeltjes. Dat vind ik - een enkele uitzondering daargelaten omdat ik ook de ‘ervaring’ onder water wil tonen - storend en ik besteed veel tijd aan 'stofzuigen': het weghalen van stofdeeltjes en sterk (wit) reflecterende stukjes schelp. Die leiden alleen maar af.